Wyniki prasy za II kwartał 2022 – tygodniki opinii
inforMACJA PRASOWA
Prezentujemy liderów w kategorii tygodniki opinii w II kwartale:
- Top 3 tytuły pod względem Sprzedaży Wydania (suma Sprzedaży Wydania Drukowanego + Sprzedaży E-wydania):
Polityka, Gość Niedzielny, Newsweek Polska - Top 3 tytuły pod względem Sprzedaży Wydania Drukowanego:
Gość Niedzielny, Polityka, Newsweek Polska - Top 3 tytuły pod względem Sprzedaży E-wydania:
Polityka, Newsweek Polska, Tygodnik do Rzeczy

Strategie wydawców prasowych są różnorodne. Niektórzy wydawcy wzmacniają swoje pozycje dystrybuując swoje treści w postaci płatnych e-wydań i subskrypcji cyfrowych, inni zostają tylko przy wydaniach drukowanych. Tytuły dopasowują swoje strategie działania do posiadanych marek oraz oczekiwań różnorodnych grup odbiorców. Dlatego PBC aktualizuje wskaźniki i sposób prezentacji danych, aby dopasować je do nowoczesnych standardów rynku.
W II kwartale Sprzedaż Wydania Drukowanego tygodników opinii spadła w stosunku do I kwartału o 3,1%, ale Sprzedaż E-wydania wzrosła o 3,6%. Sprzedaż Wydania (suma Sprzedaży Wydania Drukowanego i Sprzedaży E-wydania) zmieniła się nieznacznie – spadek o 2%, natomiast ciągle zmienia się sposób dotarcia do czytelników. Prasa jako medium wielokanałowe posiada wiele różnorodnych ścieżek dotarcia do czytelników. Na przykładzie zmian w udziale druku i e-wydań dla tygodników w II kwartale, widać wyraźnie, że prasa aktywnie dostosowuje kanały do trendów czytelniczych i pomimo tego, że jeden kanał spada, to inny wzrasta. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat oraz bieżącego roku (2020-2022), według danych dla pierwszego półrocza, w tygodnikach opinii suma e-wydań urosła aż o 39%, z 931 096 do 1 292 503 egz. Dlatego zmiany na rynku prasowym najlepiej rozpatrywać z perspektywy marki, a nie pojedynczego kanału i w dłuższej perspektywie, bo branża jest w trakcie transformacji cyfrowej. Należy też zaznaczyć, że wszystkie marki, obok treści płatnych udostępniają także treści bezpłatne na stronach internetowych i w mediach społecznościowych.
Wyniki dla II kwartału 2022
Liderem Sprzedaży Wydania (łącznie Sprzedaż Wydania Drukowanego i Sprzedaż E-wydania) była Polityka z wynikiem 88 496 egz., drugie miejsce miał Gość Niedzielny z wynikiem 78 182 egz., trzecią pozycję miał Newsweek Polska z wynikiem 63 074 egz.
Liderem w Sprzedaży Wydania Drukowanego był Gość Niedzielny z wynikiem 77 962 egz. (katolicki tygodnik w znacznej części dystrybuowany podczas mszy świętych). Drugą pozycję miała Polityka z wynikiem 64 005 egz., trzecią Newsweek Polska z wynikiem 52 814 egz.
E-wydania w największej liczbie ma Polityka – 24 490 egz., Newsweek Polska – 10 260 egz. oraz Tygodnik do Rzeczy – 6 922 egz.
Dodatkowo Polityka ma także Subskrypcje Cyfrowe w liczbie 1 063, a Tygodnik Powszechny w liczbie 1 041 (średnia miesięczna).
Sprzedaż Wydania Drukowanego Tygodnika Angora (tytuł z przedrukami) wynosiła w II kwartale 164 762 egz.

Tabela: Wyniki tygodników opinii w 1 i 2 kwartale 2022 r.
Kwartały | 1 kwartał 2022 | 2 kwartał 2022 | ||||
Sprzedaż Wydania Drukowanego | Sprzedaż E-wydania |
Sprzedaż Wydania | Sprzedaż Wydania Drukowanego | Sprzedaż E-wydania |
Sprzedaż Wydania | |
TYGODNIKI OPINII |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Polityka | 67 793 | 24 050 | 91 844 | 64 005 | 24 490 | 88 496 |
Gość Niedzielny | 82 243 | 231 | 82 474 | 77 962 | 220220 | 78 182 |
Newsweek Polska | 55 730 | 9 891 | 65 620 | 52 814 | 10 260 | 63 074 |
Sieci | 27 179 | 4 903 | 32 081 | 26 247 | 4 733 | 30 980 |
Tygodnik do Rzeczy | 24 705 | 6 951 | 31 656 | 22 908 | 6 922 | 29 830 |
Tygodnik Powszechny | 21 546 | 1 767 | 23 313 | 20 041 | 3 203 | 23 244 |
Gazeta Polska | 18 253 | 1 578 | 19 831 | 18 055 | 1 534 | 19 590 |
Przegląd | 13 052 | – | 13 052 | 12 436 | – | 12 436 |
Średnia | 38 669 | 7 215 | 44 955 | 37 109 | 7 389 | 43 556 |
Suma | 3 905 546 | 634 909 | 4 540 455 | 3 785 148 | 657 594 | 4 442 742 |
Zmiana 2 kw. /1 kw. | -3,1% | 3,6% | -2,2% | |||
TYGODNIK Z PRZEDRUKAMI |
||||||
Tygodnik Angora | 173 461 | – | 173 461 | 164 762 | – | 164 762 |
Źródło: Audyt PBC, dane za okres IV-VI 2022, średnie na wydanie oraz sumy.
RYNEK PRASOWY: W II kwartale 2022 r. rozpowszechniono w sumie 93 675 919 egzemplarzy wszystkich tytułów objętych audytem PBC, w postaci drukowanej i e-wydań (cyfrowych replik wydań drukowanych), w tym e-wydań było aż 4 971 320.
Źródło: Audyt PBC, dane za okres IV-VI 2022, suma z kwartału dla: Sprzedaży Wydania Drukowanego, Sprzedaży E-wydania, Dystrybucji Promocyjnej Wydania Drukowanego, Dystrybucji Promocyjnej E-wydania i Rozpowszechniania Bezpłatnego Wydania.
Bieżące dane dotyczące rozpowszechniania w poszczególnych tytułów w różnych kanałach dystrybucji publikujemy na stronie https://www.pbc.pl/wyniki-prasa-plus/