seria poradnik mediaplannera
Raport Współczytelnictwo pozwala nam sprawdzić, jaki procent czytelników jednego pisma jest jednocześnie procentem czytelników innego pisma. Jest to bardzo przydatna informacja do tworzenia zoptymalizowanego mediaplanu. Załóżmy że 90% czytelników jednego pisma jest jednocześnie czytelnikami innego pisma. W takim przypadku możemy skupić się na reklamie tylko w jednym tytule mając pewność, że dotrzemy do wybranej grupy celowej.
Najczęściej jednak sytuacja będzie odwrotna – potencjalnie podobne tematycznie pisma mają niski poziom współczytelnictwa. Nawet jeżeli współczytelnictwo dwóch pism będzie na poziomie około 40%, to i tak wybierając dodatkowe pismo do mediaplanu zyskujemy dodatkowo pozostałych 60% czytelników. To bardzo duża liczba, która może pomóc nam w bardziej efektywnym dotarciu do grupy docelowej! Dlatego pomimo podobieństwa tematycznego najlepiej wybrać wszystkie pisma, jeżeli ich współczytelnictwo jest niskie. Poniżej znajduje się przykład dla 2 pism tematycznych związanych z ogrodnictwem. Jak widać na tym przykładzie tak podobnie tematycznie pisma mają tylko 18% i 37% współczytelnictwa.
Tytuły prasowe | Tytuł A | Tytuł B |
Tytuł A | 100,0% | 37,4% |
Tytuł B | 18,1% | 100,0% |
UWAGA! Jeżeli w programie pozostawimy ustawienia domyślne to współczytelnictwo czytamy wierszami. Czyli adekwatnie do powyższego przykładu 18,1% czytelników Tytułu B (jako pierwszy czytamy wiersz) czyta jednocześnie Tytuł A (jako drugą czytamy kolumnę).