Współczytelnictwo - czym jest i jak je analizować

seria poradnik mediaplannera

W oprogramowaniu PBC Planner dostępna jest dodatkowa opcja tworzenia raportu Współczytelnictwo. Pomimo tego, że jest to dodatkowy raport, informacje na temat współczytelnictwa mogą okazać się bardzo pomocne w analizowaniu czytelnictwa prasy. Poniżej wyjaśniamy czym jest współczytelnictwo tytułów prasowych i jak analizować jego wyniki w raporcie.

Raport Współczytelnictwo pozwala nam sprawdzić, jaki procent czytelników jednego pisma jest jednocześnie procentem czytelników innego pisma. Jest to bardzo przydatna informacja do tworzenia zoptymalizowanego mediaplanu. Załóżmy że 90% czytelników jednego pisma jest jednocześnie czytelnikami innego pisma. W takim przypadku możemy skupić się na reklamie tylko w jednym tytule mając pewność, że dotrzemy do wybranej grupy celowej.

Najczęściej jednak sytuacja będzie odwrotna – potencjalnie podobne tematycznie pisma mają niski poziom współczytelnictwa. Nawet jeżeli współczytelnictwo dwóch pism będzie na poziomie około 40%, to i tak wybierając dodatkowe pismo do mediaplanu zyskujemy dodatkowo pozostałych 60% czytelników. To bardzo duża liczba, która może pomóc nam w bardziej efektywnym dotarciu do grupy docelowej! Dlatego pomimo podobieństwa tematycznego najlepiej wybrać wszystkie pisma, jeżeli ich współczytelnictwo jest niskie. Poniżej znajduje się przykład dla 2 pism tematycznych związanych z ogrodnictwem. Jak widać na tym przykładzie tak podobnie tematycznie pisma mają tylko 18% i 37% współczytelnictwa.

Tytuły prasowe Tytuł A Tytuł B
Tytuł A 100,0% 37,4%
Tytuł B 18,1% 100,0%

UWAGA! Jeżeli w programie pozostawimy ustawienia domyślne to współczytelnictwo czytamy wierszami. Czyli adekwatnie do powyższego przykładu 18,1% czytelników Tytułu B (jako pierwszy czytamy wiersz) czyta jednocześnie Tytuł A (jako drugą czytamy kolumnę).

niskie współczytelnictwo tytułów prasowych

Zachęcamy do zapoznania się z raportem, zawierającym analizę współczytelnictwa tytułów prasowych. Z analizy wynika, że w Polsce współczytelnictwo prasy jest na bardzo niskim poziomie, czyli dodawanie kolejnych pism do kampanii znacząco zwiększa jej zasięg.