Badania PBC obejmują bardzo różnorodne rodzaje i kategorie prasy wydawanej w Polsce. Zachęcamy do zapoznania się z podziałem tytułów prasowych na obszary, kategorie tematyczne i periodyczności. Grupowanie pism ułatwia analizę rynku prasowego i planowanie prasy. Grupy pism umożliwiają także bliższe zapoznanie się z aktualną sytuacją rynku prasowego tym osobom, które dopiero zaczynają swoją pracę zawodową w tej branży.
Aktualnie PBC bada 136 tytułów prasowych oraz 51 wydawców prasy. Badania PBC dzielą się na audyt (dane dotyczące rozpowszechniania tytułów prasowych) oraz badania czytelnictwa (badania określające zasięg pism w populacji 15-75 lat). Nie wszystkie tytuły prasowe, ze względu na swoją specyfikę, są obecne w obydwu badaniach. Warto dlatego przy planowaniu prasy zapoznać się z pismami obecnymi w obu pomiarach.
Pisma dzielą się na dzienniki i magazyny. Podstawową kategorią w podziale prasy jest periodyczność pisma. W PBC posiadamy pisma wszystkich periodyczności: dzienniki, tygodniki, dwutygodniki, miesięczniki i tytuły rzadkie. Periodyczność pisma wpływa na sprzedaż oraz sposób jego czytania (m.in. liczbę powrotów do treści oraz wskaźniki uwagi).
Bardzo ważnym elementem jest także obszar wydawniczy. W tym przypadku występuje podział na pisma ogólnopolskie, regionalne i lokalne. Lokalne pismo będzie bardziej precyzyjnie docierało do osób zamieszkujących określony region, natomiast ogólnopolskie pisma docierają do wszystkich regionów kraju.
Dodatkowo w badaniach występuje bardzo różnorodny podział na kategorie tematyczne pism. PBC bada zarówno pisma B2B jak i B2C. Kategoria pisma wpływa nie tylko na tematykę poruszaną w artykułach, ale również na grupę czytelników danego tytułu prasowego.
Poniżej prezentujemy rodzaje i kategorie prasy w badaniach PBC:
Zamieszczamy także tabelkę uwzględniającą wszystkie wyżej wymienione podziały w formie pliku Excel, dla tych, którzy chcieliby stworzyć własne analizy: