24.01 PBC zorganizowało webinar z podsumowaniem zmian, jakie zaszły na rynku prasy w ubiegłym roku i trendy na rok 2023. Na spotkaniu Prezes PBC, Pani Renata Krzewska, opowiedziała m.in. o głównych kierunkach rozwoju marek prasowych, kanałach dystrybucji treści, zachowaniach i preferencjach czytelników oraz korzyściach dla reklamodawców. Poniżej zamieszczamy podsumowanie oraz prezentację do pobrania.

PBC podsumowuje główne wydarzenia w prasie w 2022 r.
- Prasa najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce. Według rankingu Instytutu Monitorowania Mediów wyprzedza znacząco w kształtowaniu opinii telewizję, radio i serwisy internetowe
- W 2022 r. PBC prognozuje, że rozpowszechnionych będzie 381,49 mln egzemplarzy prasy, 20,01 mln E-Wydań i Subskrypcji Cyfrowych
- 92% tytułów monitorowanych w PBC to tytuły płatne. Wydatki na ulubione tytuły prasowe to ponad 1,1 mld zł rocznie
- Mimo spadku sprzedaży wydań drukowanych prasa w wielu segmentach od 20 lat silnie się cyfryzuje i ma w tym znakomite efekty. Udział E-Wydań w Sprzedaży Wydania w niektórych tytułach prasowych wynosi już nawet 77%
- Ponad 7 osób na 10 w wieku 15-75 lat ma kontakt z markami prasowymi w druku lub internecie w każdym miesiącu. Marki prasowe mają 51,4% zasięgu wydań drukowanych i E-wydań i aż 71,9% zasięgu w Internecie
- Prasa oferuje możliwość dotarcia do reklamodawców w szerokich grupach celowych i w wysublimowanych segmentach. W 2022 wprowadzono nowe kategorie tematyczne w Audycie PBC i wiele nowych zmiennych konsumenckich w oprogramowaniu PBC Planner
- Reklamy w magazynach to ulubiony kanał komunikacji konsumentów (Kantar, Media Reactions, 2022, badanie: 29 krajów, 18 tys. osób)
- Wysokie zaufanie do reklam w dziennikach i magazynach, wyższe niż do reklamy radiowej. Konsumenci ufają bardziej artykułom sponsorowanym w prasie niż lokowaniu produktów w tv i radio (Nielsen Trust in Advertising Study)
- Rośnie angażowanie uwagi przy czytanie prasy: o 35% wzrósł czas czytania prasy w ostatniej dekadzie; dla 89% osób czytanie to czynność podstawowa (nie łączą czytania z innymi czynnościami); 90% czytelników wraca do pisma co najmniej dwa razy a 40% wraca do tygodników, miesięczników i dwumiesięczników ponad cztery razy. Wysoka jest także zauważalność reklam – powyżej 85%. Dzięki wielokrotnemu kontaktowi z pismem jeden czytelnik może mieć nawet aż 22 kontakty z reklamą w jednym egzemplarzu gazety
PBC wskazuje trendy na 2023
- Wzrost sprzedaży E-Wydań, Subskrypcji Cyfrowych i zasięgów marek prasowych w Internecie
- Wzrost udziału E-Wydań w Sprzedaży Wydania
- Pojawiające się na rynku tytuły tylko cyfrowe (bez wydań drukowanych)
- Duża liczba skutecznych inicjatyw społecznych prowadzonych przez marki prasowe
- Wzrost zainteresowania tematami związanymi z medycyną, zdrowym stylem życia, farmaceutykami, historią i hobby. Silne zainteresowanie tematami lokalnymi oraz wydarzeniami i polityką, ważnymi sprawami społecznymi, urodą, kosmetykami, pielęgnacją ciała i modą oraz programem telewizyjnym.
Pobierz prezentację: