PREZENTACJA WYNIKÓW AUDYTU
COROCZNE SPRAWDZONE INFORMACJE O PRASIE

Od 1994 roku Związek Kontroli Dystrybucji Prasy – organizacja non-profit zrzeszająca przedstawicieli wydawców, agencji reklamowych, ogłoszeniodawców oraz innych firm działających na rynku prasowym, zajmowała się dostarczaniem obiektywnych i starannie zweryfikowanych informacji o nakładach i rozpowszechnianiu tytułów prasowych. Od 2020 roku zadania i kompetencje Związku zostały przekazane spółce Polskie Badania Czytelnictwa, w tym gromadzenie i udostępnianie deklaracji o wysokości rozpowszechniania tytułów prasowych oraz organizacja audytu.
Audyt ma na celu weryfikację comiesięcznych deklaracji składanych przez wydawców i opiera się głównie na dokumentacji finansowej. Wybrane informacje ogłaszane są publicznie w oficjalnym komunikacie.
Szczegółowe wyniki dorocznego audytu tytułów prasowych dostępne są w oprogramowaniu Teleskop. Zachęcamy osoby zainteresowane szczegółami dotyczącymi prac audytorskich i ich efektów do zapoznania się z programem oraz metodologią i wskaźnikami, których używamy do zbierania informacji o rozpowszechnianiu prasy w Polsce.
Ze względu na to, że audyt dla Wydawców ma na celu przede wszystkim zwiększanie rzetelności i zaufania do wydawcy objętego audytem, dokładamy wszelkich starań, aby realizowane prace były przeprowadzanie z najwyższą dokładnością i profesjonalizmem. Audyty realizowane są co najmniej raz na 3 lata (wyjątek stanowią Magazyny Branżowe audytowane raz do roku), a Wydawca, który decyduje się poddać kontroli, przechodzi wstępny audyt zgłoszonych tytułów prasowych. Kontrolą prawdziwości podawanych przez Wydawców informacji zajmują się powołani specjalnie w tym celu Audytorzy, posiadający odpowiednie uprawnienia do pełnienia tej funkcji. Wydawca zobligowany jest do udostępnienia dokumentacji potwierdzającej deklarowany nakład oraz zakres i rodzaj rozpowszechniania pisma wraz z podaniem struktury geograficznej.
Dzięki temu procesowi możemy co roku publikować rzetelne dane na temat sytuacji prasy w Polsce oraz regularnie uzupełniać dane z deklaracji Wydawców. Zachęcamy do zapoznania się z nimi, jak i innymi wynikami naszych prac analityczno-badawczych związanych z prasą i reklamą prasową.